
Fra 10. juli 2025 kan offentlige innlegg fra bedriftskontoer på Instagram og Facebook bli synlige på Google og andre søkemotorer.
Hvorfor er det bra for bedrifter at innhold fra sosiale medier kan vises i søkemotorer?
Dette er gode nyheter, spesielt for små og mellomstore bedrifter som ikke har store budsjetter til annonser. Innholdet ditt får større mulighet til å bli oppdaget selv om du ikke har mange følgere – helt gratis. Godt innhold vil også ha lengre levetid istedenfor å bare forsvinne fra feeden etter noen timer eller dager.
Selv om det er mange fordeler, er det verdt å være bevisst på at utdatert innhold kan vises i søk lenge etter at det ble postet, og det kan ta en stund før slettede innlegg fjernes fra søkeresultater. Det betyr at feil eller lite gjennomtenkt innhold plutselig kan få uventet oppmerksomhet.
Tips: Gå gjennom tidligere innlegg og arkiver eller slett det du ikke ønsker skal være synlig. Du kan også slå av synlighet i innstillingene.
Sørg for at bedriftens innhold kan dukke opp i søk
Innholdet ditt på Facebook- eller Instagramsider vil kunne vises i søk dersom:
- du har bedrifts- eller skaperkonto
- du har offentlig profil
- du er over 18 år
Innstillingen for indeksering i søkemotorresultater må også være slått på. Dette har sannsynligvis skjedd automatisk dersom kontoen din er offentlig bedriftskonto.
Slik finner du innstillingene på Instagram
Steg 1:
Gå til profilen din, og trykk på de tre linjene oppe i høyre hjørne: “Innstillinger og aktivitet”

Steg 2:
Finn “Kontopersonvern”

Steg 3:
Vil du at innholdet skal vises i søkemotorer, må kontoen være offentlig (“Privat konto” er avslått), og “Tillat at offentlige bilder og videoer vises i søkemotorresultater” må være på.

Noe av innholdet som vil vises i Google søk er:
- Bildeposter
- Karuseller
- Reels
- Tekst og beskrivelser
Det vil si at nyheten ikke gjelder for historier og høydepunkter per nå.
Øk sjansen for at innholdet ditt vises i søk
Tenk søkemotoroptimalisering! På samme måte som på nettside og blogg kan du optimalisere innholdet.
- Lag innhold folk faktisk søker etter
- Bruk relevante nøkkelord i teksten
- Legg til alternativ tekst (alt-tekst)
- Gi filene gode navn før opplasting
- Bruk visuelt fengende innhold
- Del innleggene flere steder
Lag innhold folk faktisk søker etter
Lag godt innhold som er relevant for hva kundene dine søker etter på Google. Det kan blant annet være instruksjonsvideoer, tilbakemeldinger fra kunder, lokale tjenester, eller produktdemonstrasjoner.
Eksempler:
- “Slik rensker du takrenner – steg for steg”
- “Dette sier kunder om Produktet”
- “Slik gjør vi industrivask i Bergen (se video)”
Bruk relevante nøkkelord i teksten
I stedet for: “Takk for oppdraget!”
Skriv mer utfyllende: “Asfaltering av parkeringsplass ved Dagligvarebutikk AS på Askøy fullført i dag – takk for oppdraget!”
Det gir søkemotorene mer informasjon om hvor du jobber, hva du gjør og hvem det er relevant for.
Legg til alternativ tekst (alt-tekst)
Du kan legge til alternativ tekst til bildene dine. Dette gir både bedre tilgjengelighet og SEO-effekt.
Eksempel: “Dronefoto av nytt næringsbygg på Kokstad, Bergen”
Gi filene gode navn før opplasting
Fra: IMG_2398.jpg
Til: dronevideo-byggeplass-bergen.jpg
Bruk visuelt fengende innhold
Sørg for at bildet eller videoen gjør det klart hvem det er relevant for, og hvorfor folk bør klikke.
Del innleggene flere steder
Inkluder innleggene i:
- Nyhetsbrev
- Bloggposter
- Artikler
- Tjenestesider
Trenger du hjelp med sosiale medier eller video?


