Søkemotorer viser nå innhold fra bedrifters sosiale medier: Dette bør du vite

Fra 10. juli 2025 begynner Google å indeksere offentlige innlegg fra bedriftskontoer på Instagram og Facebook. Dette er en stor endring, og det åpner nye muligheter for økt synlighet, lengre levetid på innhold og gratis markedsføring via søk. Men det krever også at du er bevisst på hva du publiserer.
Nå vises innhold fra sosiale medier som Instagram- og Facebookinnlegg i søkemotorer


Fra 10. juli 2025 kan offentlige innlegg fra bedriftskontoer på Instagram og Facebook bli synlige på Google og andre søkemotorer.

Hvorfor er det bra for bedrifter at innhold fra sosiale medier kan vises i søkemotorer?

Dette er gode nyheter, spesielt for små og mellomstore bedrifter som ikke har store budsjetter til annonser. Innholdet ditt får større mulighet til å bli oppdaget selv om du ikke har mange følgere – helt gratis. Godt innhold vil også ha lengre levetid istedenfor å bare forsvinne fra feeden etter noen timer eller dager.

Selv om det er mange fordeler, er det verdt å være bevisst på at utdatert innhold kan vises i søk lenge etter at det ble postet, og det kan ta en stund før slettede innlegg fjernes fra søkeresultater. Det betyr at feil eller lite gjennomtenkt innhold plutselig kan få uventet oppmerksomhet.

Tips: Gå gjennom tidligere innlegg og arkiver eller slett det du ikke ønsker skal være synlig. Du kan også slå av synlighet i innstillingene.

Sørg for at bedriftens innhold kan dukke opp i søk

Innholdet ditt på Facebook- eller Instagramsider vil kunne vises i søk dersom:

  • du har bedrifts- eller skaperkonto
  • du har offentlig profil
  • du er over 18 år

Innstillingen for indeksering i søkemotorresultater må også være slått på. Dette har sannsynligvis skjedd automatisk dersom kontoen din er offentlig bedriftskonto.

Slik finner du innstillingene på Instagram

Steg 1:

Gå til profilen din, og trykk på de tre linjene oppe i høyre hjørne: “Innstillinger og aktivitet”



Steg 2:

Finn “Kontopersonvern”



Steg 3:

Vil du at innholdet skal vises i søkemotorer, må kontoen være offentlig (“Privat konto” er avslått), og “Tillat at offentlige bilder og videoer vises i søkemotorresultater” må være på.

Noe av innholdet som vil vises i Google søk er:

  • Bildeposter
  • Karuseller
  • Reels
  • Tekst og beskrivelser

Det vil si at nyheten ikke gjelder for historier og høydepunkter per nå.

Øk sjansen for at innholdet ditt vises i søk

Tenk søkemotoroptimalisering! På samme måte som på nettside og blogg kan du optimalisere innholdet. 

  1. Lag innhold folk faktisk søker etter
  2. Bruk relevante nøkkelord i teksten
  3. Legg til alternativ tekst (alt-tekst)
  4. Gi filene gode navn før opplasting
  5. Bruk visuelt fengende innhold
  6. Del innleggene flere steder

Lag innhold folk faktisk søker etter

Lag godt innhold som er relevant for hva kundene dine søker etter på Google. Det kan blant annet være instruksjonsvideoer, tilbakemeldinger fra kunder, lokale tjenester, eller produktdemonstrasjoner

Eksempler:

  • “Slik rensker du takrenner – steg for steg”
  • “Dette sier kunder om Produktet”
  • “Slik gjør vi industrivask i Bergen (se video)”

Bruk relevante nøkkelord i teksten

I stedet for: “Takk for oppdraget!”

Skriv mer utfyllende: “Asfaltering av parkeringsplass ved Dagligvarebutikk AS på Askøy fullført i dag – takk for oppdraget!”

Det gir søkemotorene mer informasjon om hvor du jobber, hva du gjør og hvem det er relevant for.

Legg til alternativ tekst (alt-tekst)

Du kan legge til alternativ tekst til bildene dine. Dette gir både bedre tilgjengelighet og SEO-effekt.

Eksempel: “Dronefoto av nytt næringsbygg på Kokstad, Bergen”

Gi filene gode navn før opplasting

Fra: IMG_2398.jpg
Til: dronevideo-byggeplass-bergen.jpg

Bruk visuelt fengende innhold

Sørg for at bildet eller videoen gjør det klart hvem det er relevant for, og hvorfor folk bør klikke.

Del innleggene flere steder

Inkluder innleggene i:

  • Nyhetsbrev
  • Bloggposter
  • Artikler
  • Tjenestesider

Trenger du hjelp med sosiale medier eller video?

Karina Nørbech

Daglig leder

Ken Robert Haltvik

Prosjektleder

Relaterte innlegg

Gira på å lære mer? Sjekk ut noen av disse!

Hvordan bruke video for bedre SEO på bedriftsnettsiden?

Hvordan bruke video for bedre SEO på bedriftsnettsiden ?

Video er en kraftig ressurs for å øke synligheten og forbedre SEO på nettsiden din. Fra å plassere video på forsiden og "Om oss"-siden, til å integrere den i blogginnlegg og produktbeskrivelser – det er mange måter å bruke video på for å tiltrekke kunder og forbedre brukeropplevelsen.

Lurer du på noe?

Vi elsker å prate video og å hjelpe bedrifter finne gode løsninger for å kommunisere bedre og selge mer. Det er gratis og uforpliktende å ta kontakt med oss for alt relatert til video :)

Call to action Form

Informasjon behandles i henhold til vår personvernerklæring.